Vår historia

Formakademin bygger på en lång tradition av keramiskt hantverk, upptäckarglädje och experimentlust. Vår verksamhet finns skriven i historien. Två eldsjälar, Carl-Harry Stålhane och Kent Ericsson, skapade ett keramiskt hantverkscentrum med ambitionen att bevara kunnandet från en svunnen porslinsindustri och vidareutbilda studenter in i framtiden.

Carl-Harry Stålhane

Allting började med Carl-Harry Stålhane (1920-1990) – dekoratören, stengodskonstnären och formgivaren som skapade en helt egen stil med sin keramik. Redan som 18-åring kom han till Rörstrands Porslinsfabrik, som han skulle bli trogen i över tre decennier.

Stålhane var mannen med många konstnärliga skepnader. Hans upptäckarglädje och experimentlusta visste inga gränser, han rörde sig fritt mellan olika stilar och trender. Styrkan låg däremot i det keramiska måleriet. Stålhane var en skicklig tecknare och när penseldragen slutligen brändes fast i glasyrlagren uppstod magi. Hans karriär blev lång och händelserik:

  • Under 40-talet började Stålhane experimentera med stengods. Utställningsdebuten gjorde han i Stockholm 1948 och blev därefter omnämnd som den djärve inom stengodsgänget. Hans formade vaser skulle prägla seriegodset under kommande år.
  • I folkhemmets 50-tal blev Stålhane formgivare av hushållsporslin och servisdelar i storskalig produktion. Här jobbade han jämte konstnärinnor som Hertha Bengtsson (Koka blå) och Marianne Westman (Mon Amie). Bland verken finns Blanca och Swedish blue.
  • 1960 gjorde Stålhane en bejublad utställning på Galerie Blanche och blev frontman för den keramiska offensiven mot den amerikanska marknaden. Han tog fram SA-serien, med över 200 modeller, som skulle sysselsätta gipsgjutare och modellörer i åratal.*

Kent Ericsson och Designhuset

På 70-talet brottades Rörstrand med ekonomin. Stålhane kände sig alltför styrd av cheferna men trivdes samtidigt utmärkt med sin frihandsdrejare Kent Ericsson i ateljén. Tillsammans tog de steget, bröt sig loss och startade företaget Designhuset 1973.

Med vacker utsikt över Vänern och tillgång till Kinnekulles mineraler och leror fanns både inspirationen och förutsättningarna. Ambitionen var att vidareutveckla kvaliteten inom stengods och porslin samt vara en plantskola för ungdomar mellan skola och arbetsliv. Den keramiska kompetensen var högklassig, särskilt när det kom till unikaten. Det var här som Stålhanes experimenterande kom till sin fulla rätt.*

PKI-skolan och Formakademin

Under 70-talet höll Designhuset olika kurser, men det var 1989 som steget mot skolvärlden togs fullt ut. PKI-skolan (Porslins och Keramikindustriskolan) bildades, ägare var landets keramikindustrier, Ericsson blev utbildningsledare och Stålhane kurshållare. Denna har sedan bytt namn till Keramikskolan och Formakademin, men ambitionerna efterlevs fortfarande.*

Idag heter utbildningsledaren för keramik och designmodellering Nina Bergkvist, en tidigare elev på PKI-skolan som dessutom har drivit företag tillsammans med Kent Ericsson. Den keramiska Stålhane/Ericsson-traditionen lever med andra ord vidare in i framtiden.

*Källa: Eklund, P. & Johansson, P. (2006). Stålhane. Stockholm: Carlsson Bokförlag.